Devlet-PKK çatışmasında Türk paramiliterleri - Ayhan Işık

  Ayhan Işık [i] Özet Bu makale, Türk devletinin paramiliter örgütlerinin zaman içindeki dönüşümüne ve bu örgütlerin muhaliflere, özellikle Kürtlere, karşı “kullanışlı” bir araç olarak nasıl kullanıldığına odaklanmaktadır. Paramiliter gruplar, yaklaşık kırk yıldır devam eden Türk devleti ve PKK arasındaki çatışmaların ana aktörlerinden biridir. Bu gruplar, 1980’den beri, özellikle savaşın yoğun olduğu zamanlarda bazen yardımcı kuvvet olarak, bazen de ölüm timlerine dönüşerek, PKK’yi desteklediği düşünülen Kürt sivillere karşı faili meçhul cinayetler, zorla kaybetmeler ve yargısız infazlarda resmi ordu güçlerinin yanında  kullanılmışlardır. Yazıda, Türk devlet elitlerinin bu aparatı yalnızca iç siyasette değil, Orta Doğu’da ve Kafkasya’daki çatışmalarda kullandığını hatta devletin bu paramiliter geleneğini Batı Avrupa’ya kadar genişlettiğini tartışacağım. Paramiliter Örgütlerin Oluşumu Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşünden bu yana yüz yıldan fazla bir zamandır, farklı Kürt siyas...

Şîfa Jin: "Toplumun sağlığını korumak istiyoruz."

Kuzey Suriye'deki kadın köyü Jinwar'daki şifa ve sağlık merkezi “Doğal tıp şifalı bitkilerden daha fazlasıdır. Toplumun sağlığını savunmak istiyoruz ”şeklinde açıklamada bulunuyor.

Jinwar, Kuzey Suriye'de, Kürt Halk Lideri Abdullah Öcalan'ın rehberliğinde ve kendi kendine yeten kadınların gerçekliğine atıfta bulunulacak biçimde, Tanrıça İştar'dan esinlenilerek ortaya çıkan bir köydür.


İnşaat başlamadan önce, çabayı başlatan insanlar, çeşitli mühendisler ve kadın örgütleriyle bir araya geldiler ve köyün nasıl inşa edileceği hakkında görüşlerini sordular. Tartışmalara dayanarak, 30 evin tamamını kil ile inşa etmeye karar verdiler. Toplumsal bir hayata sahip olacak köyün inşasına 25 Kasım 2016'da, fizibilite raporları ve hazırlıklarının ardından 2017 yılında ise evlerin inşasına başlandı. 

 

Kuzey Suriye'nin özgürlüğü için savaşırken şehit olanların aileleri önceliğe sahiptir. Ailesi olmayan dullar ve kadınlar da köye yerleşmek için Kongreya Star veya Mala Jin idarelerine başvurabilmektedirler. Köy, kendi kendine yeterli olabilmesi için tarım ve hayvancılığa öncelik vermektedir. Köylüler, köyde inşa edilen dükkan ve fırınla ​​da ihtiyaçlarını karşılayabilmektedirler. Jinwar kendi kendine yeterliliğe dayanır, ancak yakınlardaki köylülere de destek amacıyla zaman ayırmayı amaçlamaktadır. Köylüler için hayvanlarını barındıracak bir ahır da vardır.


Kadınların Uluslararası Mücadele Günü’nü kutlama amaçlı düzenlenen eylem haftasının bir parçası olarak, Mart 2020'de Jinwar'da Şîfa Jin adlı bir şifa ve sağlık merkezi açıldı. Şîfa Jin en başından beri Jinwar projesinin bir parçasıydı. Açılışla birlikte önemli bir adım atılmış oldu.

Şîfa Jin, Jinwar ve çevresindeki kadınlar, çocuklar için bir şifa ve sağlık merkezidir. Doğal tıp ve modern tıbba dayanan tedavilere ek olarak, merkez, tıbbi bitkilerden kendi ilaçlarını üretmektedir. Şîfa Jin’ın temel felsefesi, sağlığın, yaşam biçiminin, toplum ve çevre ile ilişkilerin bir aynası olması ve dolayısıyla baskı ve direniş tarihini yansıtmasıdır.

Bir kadın için doğal şifa merkezini kurmak ne anlama gelmektedir? Bu bilgiyi geliştirmek neden önemlidir? Jinwar'ın bilge kadınları, İngilizce, İspanyolca ve Arapça altyazılı olarak izlenebilecek aşağıdaki videoda hedeflerini açıklıyor.

 


(Videoyu YouTube sitesinden açtıktan sonra, videonun sağ altındaki seçeneklerden Ayarlar > Altyazılar > Otomatik Çevir > Türkçe seçeneklerini takip ederek, videonun Türkçe altyazısına erişebilirsiniz.)


Bu video haber "Şîfa Jin: We want to defend the health of society" başlığıyla yayınlanmıştır, Cemal Sarı tarafından çevirilip, düzenlenmiştir. 





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Erkek nedir? - Atakan Mahir

Rojava'da Devrim ve Demokratik Komünal Ekonomi - Ferîk Özgür

Devrim ve Kooperatifler: Rojava Ekonomi Komitesi'yle geçirdiğim zaman üzerine düşünceler (I) - Rojava Enternasyonalist Komünü