Devlet-PKK çatışmasında Türk paramiliterleri - Ayhan Işık

  Ayhan Işık [i] Özet Bu makale, Türk devletinin paramiliter örgütlerinin zaman içindeki dönüşümüne ve bu örgütlerin muhaliflere, özellikle Kürtlere, karşı “kullanışlı” bir araç olarak nasıl kullanıldığına odaklanmaktadır. Paramiliter gruplar, yaklaşık kırk yıldır devam eden Türk devleti ve PKK arasındaki çatışmaların ana aktörlerinden biridir. Bu gruplar, 1980’den beri, özellikle savaşın yoğun olduğu zamanlarda bazen yardımcı kuvvet olarak, bazen de ölüm timlerine dönüşerek, PKK’yi desteklediği düşünülen Kürt sivillere karşı faili meçhul cinayetler, zorla kaybetmeler ve yargısız infazlarda resmi ordu güçlerinin yanında  kullanılmışlardır. Yazıda, Türk devlet elitlerinin bu aparatı yalnızca iç siyasette değil, Orta Doğu’da ve Kafkasya’daki çatışmalarda kullandığını hatta devletin bu paramiliter geleneğini Batı Avrupa’ya kadar genişlettiğini tartışacağım. Paramiliter Örgütlerin Oluşumu Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşünden bu yana yüz yıldan fazla bir zamandır, farklı Kürt siyasal hareke

Kuzey ve Doğu Suriye Özerk Yönetimi’nin Yıllık Raporu

 


2019 yılında genel olarak Suriye'yi, özelde ise Kuzey ve Doğu Suriye'nin özerk bölgelerindeki durumu büyük ölçüde etkileyen birçok olay yaşandı.

 

Topraklarımız olayların merkezinde olmaya ve hem bölgesel hem de uluslararası ilginin odağı olmaya devam etti. Birçok sebepten ötürü, ki en önemlileri cinayet, yerinden edilme, katliamlar, etnik temizlik, korkunç insan hakları ihlalleri, şahit olunan infazlar ve sivillerin hedef alınmasından oluşan Türklerin saldırganlıklarıydı. Türk devleti, bu suçları kendilerini "Suriyeli Muhalifler" olarak öne süren, kendi halkına ve vatanına ihanet edenlerden oluşan  "ucuz piyonları" kullanarak işlemiştir.

 

2019'da meydana gelen önemli olaylar arasında -dünyayı en güçlü terör örgütlerinden birine karşı savunan ve terör örgütü lideri IŞİD Ebu Bekir El Bağdadi'nin ortadan kaldırılmasında rol alan- Demokratik Suriye Güçleri'nin fedakarlıklarıyla IŞİD'in son kalesinde (El-Baghuz) askeri kapasitesinin yok edilmesi vardır. Bu olayların akabinde; sivillerin öldürülmesine, bombalanmasına ve haklarının ihlal edilmesine yol açan "uyuyan hücreleri" kovalayan bir operasyon başlatıldı. İç Güvenlik Güçleri ayrıca düzinelerce araba bombasını ve el yapımı patlayıcıları söktü.

 

IŞİD'i ve uyuyan hücrelerini ortadan kaldırmak için 12.000'den fazla şehit ve 23.000'den fazla yaralı feda edildi. Sadece Suriye topraklarına değil, tüm dünyaya karşı tehdit oluşturan tutuklu IŞİD’lilerin ve İŞİD ailelerinin sorunu, ortak bir çaba ile çözüme varılması gereken bir "zaman bombası"dır. Bunu Türkiye'nin 9 Ekim 2019'da güvenli bölge kurma bahanesiyle -demografik değişim amacıyla- çatışmalar başlatması izledi. Bu, 300.000'den fazla sivilin, Kürt, Arap ve Hıristiyanlar arasında hiçbir ayrım yapılmaksızın "savaşta faal rol almayan" nüfusun yerinden edilmesine yol açtı. Çoğu kadın ve çocuk olmak üzere 352'den fazla sivil öldürüldü ve 1.521'den fazla sivil yaralandı. DSG'nin 510 üyesi şehit oldu, 422 asker de yaralandı, kaderi bilinmeyen 34 savaşçı ve 22 sivil Türk çeteleri tarafından esir alındı. Türkiye, çeteleriyle birlikte Ras al Ain / Serê Kanîyê ve Tel Abyad / Girê Spî'nin tüm bölgelerini işgal etmek için düşmanca bir projeye girişti. Bu, halklarının yerlerinden edilmesine ve  -kurucu gruplar-dan kalan az sayıdaki kişinin zorbalığına ve işkencesine yol açtı. Türkiye, mezhepsel ve etnik çatışmaları körüklemeye ve siyasi İslam'a, cihatçı gruplara ve silahlılara destek vermeye dayalı mezhepçi projesi için en büyük tehlike olarak gördüğü, karşılıklı bir arada yaşama ve farklı halkların kardeşliğine dayalı özerklik projesine saldırmayı ve yok etmeyi amaçladı.

 

Türk işgal kuvvetleri ve çeteleri, hukuk dışı hareket eden suçluların ve tüm insani sözleşmelerin hizmetlerine girdiler. Kuzey ve Doğu Suriye'ye yönelik saldırılarında fosfor bombaları gibi uluslararası hukuk tarafından yasaklanan  her türlü "modern" silahları kullandılar. Suriye'nin Gelecek Partisi, Genel Sekreteri, şehit Hevrin Xalef ve Ümmü Akide'ye suikast dahil olmak üzere birçok katliam yapıldı. Kuzey ve Doğu Suriye Özerk Yönetimi, burada ve oradaki hatalara ve eksikliklere rağmen kararlı kalma, düzeni yönetme ve sürdürme konusundaki büyük yeteneğini kanıtladı. Yönetim, Türkiye'nin saldırganlığına karşı koyabildi ve krizle büyük bir sorumluluk ve bağlılıkla başa çıkabildi.

 

Öncelikle, bölgemizdeki Türk saldırganlığının etkilerine ayak uydurmak ve Birleşmiş Milletler, Güvenlik Konseyi gibi tüm uluslararası kuruluşlarla iletişim kurmak için bir kriz hücresi oluşturduk. Bu saldırganlığın etkilerine dair kanıtlar sunan; sivillerin öldürüldüğü, terör gruplarının yeniden canlandırıldığı -Ain Issa Kampı, El Mabrouka Kampı- gibi IŞİD üyelerinin ailelerini içeren kampların ve terör örgütü üyelerini tutan hapishanelerin bombalanmalarını içeren birçok siyasi açıklama yayınlandı. Türk rejiminin suçlarını dünyaya duyurmak ve bu saldırıyı kınamak için Avrupa Birliği ve Arap Birliği dahil direnişimizi destekleyen devletlere, insan hakları örgütlerine ve uluslararası medyaya Türk rejiminin haksız olduğuna dair mesajlar gönderdik. Bu süreçte, Arap devletleri ve Arap Birlikleri en aktif rolü üstlendi ve bu saldırganlığı kınamak için acil bir oturum düzenledi. Mısır Arap Cumhuriyeti bunda en büyük rolü oynadı ve yerinden edilmiş insanlara yardım ve sağlık hizmetleri yoluyla yardım sağlamaya devam etti. Tel Abyad ve Washokani kampları tamamlandı ve zorla yerinden edilmiş halkımıza tüm yardımlar sağlandı. Türk rejimi ve çeteleri, halkın özerklik ve kardeşliği projesini yok edemediler, sandıklarının aksine özerk yönetim devam etti ve bölgemiz büyük bir halk dayanışması-desteğine ve DSG’nin gösterdiği direnişi ve saygınlığı destekleyen birçok partiden oluşan geniş bir meclise tanık oldu. Suriye krizine çözüm bulmak ve Suriye topraklarının güvenliğini, birliğini ve savunmasını sağlamak için Suriye hükümeti ile iletişim kurma girişimi durmadı. DSG ile Suriye ordusu arasında yaşanan -sınır muhafızlarının Suriye sınırını koruma görevini devraldığı- askeri anlayış, özerk yönetim ve Suriye demokratik güçlerinin karşı karşıya olduğu suçlamaların gözler önüne serilmesinin bir göstergesidir. Suriye Hükümeti ile demokratik bir çözüm temelinde müzakere masasına oturmaya istekli olduğumuzu gösterdik. Rusya'nın, Suriye Hükümeti ile aramızdaki müzakerelerde daha etkili bir rol oynamasını beklediğimiz için Rus tarafını bu konu hakkında bilgilendirdik, ancak rejim hala 2011 öncesi bir zihniyet benimsedi ve hiçbir esneklik belirtisi göstermedi. Bu da krizin uzamasına ve Suriye halkının acılarının devam etmesine sebebiyet verdi. Suriye-Suriye diyaloğu inisiyatifini ve dolayısıyla Suriye krizini çözmek için siyasi bir çözüm bulmaya çalışan Demokratik Muhalefet ile iletişim kurmayı benimsedik.

 

2019'un bir diğer önemli olayı ise, özerk bölgelerde yaşayan 5 milyondan fazla insanın temsilcilerini dışlayan Güvenlik Konseyi'nin 2254 sayılı kararı uyarınca Suriye temelli bir anayasa geliştirmek için Anayasa Komitesi'nin oluşturulması süreciydi. Bu komiteyi oluşturma sürecini ve çıktısını reddettiğimizi tüm uluslararası taraflara açıkça ifade ettik. Suriye krizi ancak Cenevre ve özerk yönetim temsilcilerinin Suriye anayasasının hazırlanmasına katılımıyla çözülebilir. Astana ve diğer konferansların amacı, bazı devletlerin Suriye'deki çıkarlarının korunması ve krizin uzatılmasıydı. Rus ve Amerikan taraflarıyla diplomatik bağlantılar, karşılıklı birlikte yaşama ve tüm grupların haklarını garanti altına almaya dayanan özerklik projesini ve bu modelin özerk yönetimin temsilcileriyle -devlet ve resmi kurum temsilcileri ile yurtdışında çeşitli toplantılar yapan, yurt dışındaki özerk yönetim temsilcileri ve özerk bölge içindeki heyet- iletişim kurarak tüm Suriye coğrafyasına genelleştirilmesini netleştirmek için  devam etti. Aynı zamanda, Suriye krizine bir çözüm olarak özyönetim projesini açıklamak için Avrupa Birliği de dahil olmak üzere birçok ülkede çok sayıda konferans ve çalıştay düzenlendi.

 

Amerika, Rusya, Avrupa Birliği ülkeleri ve birçok Arap ülkelerinin öncülüğünde dünyanın her yerinden birçok önemli resmi ve siyasi şahsiyet, heyet projemizi görmeye geldi.

 

Bu heyetlerden bazılarına terör örgütü unsurlarıyla Türkiye üzerinden Suriye'ye gelen IŞİD'li yabancı uyruklu kadın ve çocuklardan bazılarını teslim ettik.

 

El Hol kampında ikamet eden IŞİD kadın ve çocukların dosyası, bazı ülkelerin vatandaşlarını kabul etmeyi reddetmelerinden dolayı karşılaştığımız en önemli zorluklardan biri olmaya devam ediyor, ki bu da bizim için büyük bir yük ve çözüm bulmak için tüm dünyanın işbirliğini gerektiren bir tehlikedir.

 

Ayrıca elimizde terör örgütü mensubu 12.000'den fazla tutuklu var. Uluslararası topluluk, suç örgütü üyelerini Suriye içinde yargılayacak bir mahkeme kurmak için müdahale etmelidir, çünkü terör örgütünün suç eylemlerinin bedelini Suriye halkı ödemiştir.

 

Örgütsel durumla ilgili olarak, Özerk Yönetim 2019 yılı boyunca 250.000'den fazla kişiye iş imkanı sağlamıştır. Kuzey ve Doğu Suriye Yürütme Konseyinin tüm ofis ve organlarında bir yapı oluşturmuş ve boş kadroları doldurmuştur.

 

Sivil ve özerk idareler içinde idari ve örgütsel bir mekanizma kurmuş, her kurum ve büro kendi tüzük taslaklarını hazırlamıştır. Gümrük, ulaşım, turizm, eski eserler, vergiler, meşru müdafaa, sosyal adalet tüzüğü ve birleşik işçi yasası gibi alanlarda birçok yasa taslağı hazırlanmıştır. İdarenin işleyişini düzenleyen ve işçilerin haklarını-görevlerini ve Özerk yönetim ile diğer özerk yönetimler arasındaki bağlantıyı belirleyen diğer yasaların geliştirilmesi için çalışmalar halen devam etmektedir [örn. Kuzey ve Doğu Suriye içinde bölgesel düzeyde]. Ayrıyeten her şehirde askeri konseylerin oluşturulmasıyla Suriye Demokratik Güçlerinin yapısını yeniden yapılandırılmıştır. Bu, şehirlerin ve özerk idarelerin hükümet ve örgütsel süreçlerini oluşturmuştur. Özerk idareler ve her bir kurum kendine özgü iç yönetime ait bir takım sorumlulukları üstlenmiştir.

 

Yönetimin önceliklerinin en üstüne koyduğu önemli konulardan biri de: şehit aileleri ve yakınları, savaş zayiatı ve yetimlere gösterilen ilgidir. Her ilde şehit, yetim ve savaşta ölenlerin ailelerine ve yakınlarına gıda yardımı ve yakıt dağıtmak, şehit çocuklarını istihdam etmek üzere maddi ve manevi destek sağlamayı üstlenen şehit aileleri için konseyler kurduk. 

 

Özerk Yönetim yapısı içinde oluşturulan ve yönetim kurullarının her birinde (yürütme, kamu ve yargı) kadınların ortak başkanlığından oluşan "kadınlar koordinasyonunun" çok önemli ve etkili bir rolü olmuştur. Kadınların rolünü harekete geçirmeyi ve onları idari, yasama, siyasi ve sosyal hizmetlere dahil etmeyi ve karar almada kadının kimliğini ve karakterini korumak için kadınların liderlik rolü üstlenmesinin önündeki tüm zorlukları çözmeyi taahhüt ettiler.

 

 

Hizmet tarafına geçerek çeşitli alanlarda (sağlık, eğitim, hizmetler, belediyeler, ekonomi ve tarım) birçok proje gerçekleştirdik.

 

2019'da tamamlanan çalışmalar:

 

Hizmetler ve altyapı alanında:

 

1- Eski Rakka Köprüsü dahil 261 köprü ve feribot tamiri

 

2 - 354 projeye eşdeğer toplam 471.969 m3 asfalt ile yol ve sokaklar asfaltlanması,

 

3- 161 projeye eşdeğer 65km uzunluğundaki kanalizasyon şebekesinin bakımı, yenilenmesi ve genişletilmesi,

 

4- 300 yol numaralı yolların asfaltlanması ve bakımı,

 

5- Sadece bazı bölümlerde su şebekelerinin 13,7 km uzunluğunda bakımı ve genişletilmesi,

 

6- Su pompalama istasyonlarının bakım ve tamiri: "73 istasyon, 19 su kaynağı ve 89 kuyu",

 

7- 20 nolu garajların tamiri ve bakımı,

 

8- 149 bahçe yenilemesi, 16000 ağaç dikimi,

 

9- 12 düzenli depolama sahası ve 200 çöp konteyneri yapımı,

 

10- Yerinden edilmiş ailelere 37.419 varil fuel oil içermeyen akar yakıt dağıtımı,

 

11- Çırçır makinesi, yem fabrikası, beton silolar ve beton direk fabrikası dahil endüstriyel tesislerin rehabilitasyonu ve bakımı,

 

12- Deyre Zor'un batı kırsalında 356 köye elektrik akımı ulaştırılması,

 

13- 4 santralin tamiri,

 

14- 3 elektrik devresinin tamiri ve restorasyonu,

 

15- Shahba'daki tüm köy ve kasabaları 21.000 amper ile beslemesi sağlandı.

 

Sağlık alanında:

 

1- 58 kliniğin yenilenmesi ve donatılması,

 

2- Qamişlo'daki Kalp ve Göz Hastanesi dahil 8 hastanenin yenilenmesi ve donanımı,

 

3- İki MRG merkezinin açılması,

 

4- 3 işlem odasının açılması,

 

5- Bir kan bankasını laboratuvar test cihazları ile donatılması,

 

6- Al Furat Hastanesi'nde kolej bölümünün tamamlanması gerçekleştirildi.

 

 

Güvenlik Alanında:

 

1-120 uyuyan hücrenin tutuklanması ve 644 teröristin tutuklanması,

 

2- 135 EYP ve 50 bomba cihazının sökülmesi,

 

3- 42'si mayın tarlası olan 8090 mayının sökülmesi,

 

4 - 35534 füze kalıntısının sökülmesi,

 

5- 70 operasyonla kaçakçılığın engellenmesi,

 

6- 343 sahtecilik ve döviz sahteciliği vakasının tespiti sağlandı.

 

 

Eğitim Alanında:

 

1- 1006 okulun bakım ve restorasyonu,

 

2- Fırat bölgesinde 3, Rakka'da 1 olmak üzere 4 okul inşası sağlandı.

 

3- İlk yılda 46 öğrenci, ikinci yıl da ise 23 öğrenci Rojava ve Fırat Üniversitelerine gitti.

 

4- Kendi kendine eğitim müfredatından 1 milyon ders kitabı dağıtıldı.

 

5- 2019 yılında atanan öğretmen sayısı 4.600 oldu.

 

 

Kadın işi alanında:

 

1- 7 kadın ekonomisi projesi açıldı.

 

2- Kadının korunması için üç ana kural belirlendi.

 

3- 1 çocuk koruma yasası oluşturuldu.

 

4- 1 yaşlı kadın evi açıldı.

 

5- Nalin Mulish Akademisi açıldı.

 

7- 42 anaokulu ve kreş açıldı.

 

 

Kültür ve Turizm:

 

1- Arkeolojik ve tarihi olarak sınıflandırılan arkeolojik ve dini alanların belgelenmesi,

 

Bir dizi mozaik resmin bakımı, restorasyonu ve korunması ile Jaabar Kalesi kapısının sol duvarının restorasyonu.

 

2- İki kitap sergisinin düzenlenmesi sağlandı.

 

3- Hera Boulos destanı ve genç kadınlarla bağlantılı tiyatro eserleri de dahil olmak üzere pek çok tiyatro eserinin sunulması, “Güçlü kadın - el ele”, “Birlik güçtür”, “Hapishanelere direniş” ve daha pek çok tiyatro eserleri sergilendi.

 

4- İki bin çocuğun katıldığı çocuklara yönelik kısa filmler yapıldı ve çizim etkinlikleri düzenlendi -“Orphans, but…” filmi gösterime girdi.

 

 

Gençlik ve spor alanında:

 

1- 12 salon ve stadyum inşaatı ve restorasyonu,

 

2- Dengê Cudî Radyosu'nun gerekli ekipman ve imkanlarla desteklenmesi ve stüdyo açılışı,

 

3- 2 akademinin yenilenmesi, akademik  kütüphane yapılması ve tüm uzmanlık alanlarına öğrenci enstitüsü hazırlanması.

 

 

Sosyal işler ve çalışmalar alanı:

 

1-- Rakka'da 42453 evin restorasyonu,

 

2- Washokani Kampı ve Tel Abyad Kampı’nın kurulması ve yerinden edilmiş insanlara gerekli hizmetlerin sağlanması,

 

3- Şehba'da yerinden edilmiş ailelere 15.635.552 porsiyon ekmek dağıtımı,

 

4- Yerinden olmuş kişilere iş imkanı ve 205 işçinin çalıştığı 5 adet dikim atölyesi açılması, gelir kaynağı olmayan 973 yerinden edilmiş aileye maddi yardım dağıtımı gerçekleştirildi.

 

5- 41 kuruluş ve dernek ruhsatlandırıldı.

 

6- 15 bölgenin tümünde şehitlerin mezarlarına saygı gösterilmesi,

 

7- Şehitlerin ailelerine ve çocuklarına saygı gösterilmesi,

 

8- Yerinden edilmiş kişilerin Al-Hol kampından kurtarılmış bölgelerine geri nakledilmesi sürecine katılımla birlikte 532 aileye ve 2013 kişiye ulaşılmıştır.

 

 

Ekonomi ve Tarım Alanında,

 

1- 60 sanayi kuruluşunun katılımıyla yerli ürünler için ilk sanayi fuarı kuruldu.

 

Çiftçilerin 2019 sezonu için buğday, arpa ve pamuk üretimini aşağıdakilere göre pazarlanmıştır:

 

1- 550 bin ton buğday ve 153 bin ton arpa,

 

2- Yakılan toplam 40.513 hektar arazinin sayılması ve etkilenenlerin 4849 ton buğday ve 2762 ton arpa toplamının tazmin edilmesi,

 

3- Dağıtılmış miktar 50.755 tona ulaştığında çiftçilere dağıtılmak üzere buğday tohumunun elenmesi ve sterilize edilmesi,

 

4- Yetiştirilecek çeşitler için 701 tohum çoğaltma sözleşmesi yapılması,

 

5- 6200 adet orman ağacı fidanı temin edilerek kurumlara ve tarım kurullarına dağıtılması,

 

6- Şehba’da 27500 zeytin fidanı içeren fidanlık kurulması,

 

7- 4000 ton yem takviyesinin tarım kurullarına dağıtılması,

 

8- Tahıl depolamak için değirmen yapımı- montajı ve tamiri,

 

9- 65.565 hektarlık alanda böceklerle mücadele,

 

10- Rakka'da 27,5 km uzunluğundaki ana sulama kanalının çıkarılması ve 300 hidrantın tamiri ve 90 bin hektarın sulanması,

 

11- 3 sulama projesinin iyileştirmesi,

 

12 - Günlük 25 ton üretim kapasitesine sahip yeni bir eleğin oluşturulması,

 

13- 1300 kg ve 12 ton hububat üretim kapasiteli karpuz üretim projesinin rehabilitasyonu,

 

14- 320 petrol tankı üreten Abu Qubeih projesinin iyileştirilmesi,

 

15- 19.399 ton her çeşit gübre dağıtımı sağlanmıştır.

 

2020 planları:

 

- Tüm organlar, ofisler ve departmanlar için organizasyon yapılarının onaylanmış iç yönetmeliklere uygun olarak takibi ve tamamlanması.

 

- Kuzey ve Doğu Suriye'nin özyönetiminde kurumsal iş akışının kolaylaştırılmasına hizmet etmek için genelge ve örgütsel kararların yayınlanmasının takibi üzerinde çalışmak.

 

- Yaşadıkları acılara çözüm bulmak için büyük kitlesel toplantılar yapmaya ve kitlelerin görüşlerini dinlemeye çalışmak.

 

- Bürokrasiyi azaltmak ve vatandaşların üzerindeki yükü azaltmak için iş prosedürlerini basitleştirmek için çalışmak.

 

- Meşru müdafaa görevi projesini desteklemek ve savunma görevini özerk ve sivil idareler için bir öncelik haline getirmek için iş akış mekanizmasının iyileştirilmesi çabalarının yoğunlaştırılması.

 

- Hataları ve tuzakları tespit etmek, bunlara çözüm bulmak ve ihmalkar olanları sorumlu tutmak.

 

- Tüm organizasyonun geliştirilmesinde idari boyutun önemi nedeniyle medya kuruluşlarının idari performansının geliştirilmesi.

 

- Yurtdışındaki özyönetim temsilcilerinin kurumsallaşmış bir şekilde çalışmaları için çalışmalarını geliştirmeye çalışmak.

 

- Hizmetler, eğitim, sağlık, ekonomi ve tarım alanlarındaki projelere öncelik vermek.

 

- Kadın gelişim projelerini uygulamak.

 

- Şehitlerin türbelerinin takibi ve şehit çocuklarına ve ailelerine saygı gösterilmesi,

 

- Kültür, turizm ve eski eserler sektörünün miras ve eski eserlerin korunmasını sağlayacak şekilde desteklenmesi, arkeolojik alan ihlallerinin belgelenmesinin takibi ve ilgili makamlara gönderilmesi.

 

- Organizasyonel planları ihtiyaca göre genişletmek ve geçici inşaatı sınırlamak.

 

- İhtiyaca göre sanayi ve zanaat alanları kurmak.

 

-Yol asfaltlama, su ve sanitasyon ağlarının bakımı ve genişletilmesi gibi altyapı ile ilgili hizmet projelerine öncelik verilmesi.

 

- Su kıtlığı çeken şehirlerde su sorunlarının giderilmesi için takip.

 

- Kamp işlerine dikkat edilmesi, yerinden edilenlerin koşullarını iyileştirilmesi ve onları evlerine geri getirmek için her türlü imkana başvurmak.

 

- İnsani yardım sözleşmesine dikkat etmek ve onunla tek bir entegre dosya olarak ilgilenmek ve stratejisini uygulamada ofisi desteklemek.

 

-Mevcut spor tesislerine dikkat etmek, yeni bir tesis inşa etmek ve tüm bölgelerdeki gençler için mesleki gelişim merkezleri kurmak.

 

- Nüfus dairesinin programını ve çalışmasını elektronik olarak geliştirmek.

 

-İhtiyaç ve kapasiteye göre yetim ve özel gereksinimi olanlar için inşa merkezleri.

 

-Okulların bakımını yapmak ve eski haline getirmek; yeni okullar inşa etmek için takip çalışmaları başlatmak.

 

- Mevcut hastaneleri ve sağlık merkezlerini restore ederek, ihtiyaç ve ekipmanlarını güvence altına alarak ve yeni özel hastaneler inşa ederek sağlık sektörünü desteklemek.

 

- Özerk bölgelerin web sitesinin geliştirmek.

 

- Vatandaşların ihtiyaçlarını karşılamak ve uygun fiyatlarla yaşamanın gereklerini yerine getirmek için verimli fabrikalar kurmak.

 

- Her yıl belirlenecek bir zamanda sanayi sergisinin düzenlemek.

 

- Vatandaşların ekmek ihtiyacını karşılayacak fırınların sayısını artırmak ve kalitelerini artırmak.

 

- Çevreyi korumak ve her türlü çevre kirliliği sorunlarına çözüm bulmak için çalışmak.

 

- Ormanlık alanların ve yeşil alanların artırılması.

 

-Çölleşmenin olası zararlı etkilerini önlemek için kuru alanlarda ağaçlık alanları ve yeşil kuşakları artırmak.

 

 

 

Kuzey ve Doğu Suriye Özerk Yönetimi için yıllık mali rapor:

 

2019 yılı için;

 

GELİR:

 

2018'den fazlası: SYP1.789.722.602 (679.409 $)

 

Petrol ve motorin satışlarından elde edilen gelir: SYP155.989.653.035 (72.570.763 $)

 

Özerk Yönetimin diğer gelirleri: SYP 38.937.129.783 (42.143.917 $)

 

Toplam gelir: SYP 197,716,505,420 (115,394,089 $)

 

GİDER:

 

Bölgesel maaşlar ve bütçeler: SYP 128,549,077,430 (45,495,870 ABD doları)

 

Diğer giderler: SYP 67.024.546.600 (66.749.950 $)

 

Toplam ödemeler: SYP 195,573,624,030 (112,245,820 $)

 

Fazlalık: SYP 2.142.881.390 (3.148.269 $)

 

 

31/12/2019

 


Kaynak: Annual report of the Autonomous Administration of North and East Syria

 

 

 Bu metin Eva Star tarafından çevirilmiştir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Erkek nedir? - Atakan Mahir

Rojava'da Devrim ve Demokratik Komünal Ekonomi - Ferîk Özgür

Devrim ve Kooperatifler: Rojava Ekonomi Komitesi'yle geçirdiğim zaman üzerine düşünceler (I) - Rojava Enternasyonalist Komünü